zondag 14 oktober 2012

14 Okt12  Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk...

 Boeken die ik aan het lezen ben..over de vrouw in de kunst en literatuur...

De 1e twee boeken zijn van Stefan Bollmann.. het boek Reading Woman heet in het Nederlands  "Vrouwen die lezen zijn gevaarlijk..".. en heb ik ong. een half jaar geleden gelezen ...ik dacht dat Reading Woman een ander boek was, maar dat blijkt bij nader inzien dus toch de Engelse uitgave te zijn.

Het 2e boek van hem "Vrouwen die lezen zijn nog steeds gevaarlijk..." toont nog meer lezende vrouwen in de beeldende kunst tot nu toe.

Vrouwen die lezen hebben blijkbaar een aantrekkingskracht en mannen ervaren dat als gevaarlijk.. vrouwen die lezen worden wijs.. en we hoeven maar naar de recentelijke gebeurtenissen in Pakistan te kijken waar het 14 jarige meisje Malala in een schoolbus voor het oog van haar vriendinnetjes door het hoofd is geschoten.. louter en alleen omdat zij wilt leren, lezen en studeren... het voortouw neemt en staat voor haar idealen en genomineerd is voor de Vredesprijs voor Kinderen...het moest een afschrikwekkend gebeuren zijn ..ook voor haar vriendinnetjes.. hopelijk vinden zij de kracht ondanks de onderdrukking van bange mannen om hun idealen vorm te geven...

Het 3e boek gaat over Vrouwelijk listen in de beeldende kunst tussen de 13e en 16e eeuw... oa over Adam en Eva, Aristoteles en Phyllis, David en Bathseba, Hercules en Omphale, Judith en Holofernes, Simson en Delila....en laat zien hoe beroemde en "wijze" mannen uit liefde voor een vrouw  hun gezonde verstand verliezen en zich als dwazen gedragen.
Toch waren deze vrouwen meestal niet op wraak uit.. dus hoe "verderfelijk" konden ze zijn ;-).

In een ver verleden heb ik  het boek van Judith Chicago gelezen  "The Dinner Party" over de vrouw in de wereldgeschiedenis.
Zij maakte een 3x13 Triangel tafel samen met 50 andere kunstenaressen en dit vind je nog steeds in Brooklyn Museum in New York.. erg indrukwekkend.. nav van dit boek heb ik toendertijd een eigen kunstproject gemaakt.

Het heeft me geleerd dat, tegen de stroom in, vrouwen altijd gestreden hebben voor dezelfde rechten die mannen hebben.. voor mij een grote inspiratie.
 Erg  mooi is het te zien dat deze 3 boeken nu weer op mijn pad kwamen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten