donderdag 11 oktober 2012

10 Okt12  Handgemaakte Leporelloboekje

Een Leporelloboekje is een boekvorm waarvan de bladen uit een lange in harmonicavorm gevouwen strook bestaat, ook wel accordeon-vorm genoemd.
De naam is afgeleid van Leporello, de bediende van Don Juan uit Mozart's Don Giovanni [1787] die de namen van de geliefden van zijn heer in een dergelijk boek had opgeschreven.
Nu komen dit soort boekjes nog voor als souvenir: een serie foto's van toeristische attracties of bezienswaardigheden van een stad.
 [bron: letterkundig lexicon v.d.neerlandistiek]

Vooral dit laatste vind ik bijzonder want ik heb er nooit bij stilgestaan dat zo'n setje foto's een bijzondere achtergrond heeft ;-)

Het Leporella boekje dat ik nu heb gemaakt is opgebouwd uit  hergebruikte en restafval materialen.

De cover is gemaakt van 2 vierkantjes grijs cardboard [restafval], bekleedt met een behangsampler, restje boekbinderslinnen en een lintje van een cadeautje uit het Textielmuseum.

De strook is gemaakt van 6 op een beurs gekregen glossy, en in vieren  gevouwen mini bedrijfsboekjes op businesskaart formaat.
Ik heb deze aan elkaar getapet en daarna beplakt met dungemaakte [= achterkant eraf halen]  afbeeldingen uit kunsttijdschriften.. eerst de ene kant met een omslag naar de andere kant en daarna de achterkant.. tot slot nog teksten er bij geplakt.

Omdat de hele strook beplakt is heb ik twee "pockets" van het karton van een pizzadoos gemaakt om begin en einde in te steken, en dit aan de binnenkant van de cover geplakt.













1 opmerking: