zondag 21 april 2013

21Apr13 Beeld van vandaag: Mijn eigen 1e Kookschriftje  en [antieke] Kookboeken

Ik  ben niet iemand die van koken houd... dat laat ik graag aan anderen over, maar toch heb ik heel wat recepten bewaard om "ooit" eens iets mee te doen.. wat dus niet gebeurde.. daarom heb ik jaren geleden een groot deel van mijn "recepten" papieren weggegeven aan iemand die wel van koken houdt, maar er was nog een gedeelte over.
Deze plank heb ik gisteren opgeruimd en alleen de kookboeken mogen nog blijven.

Het is leuk om zo'n plank en boeken eens door te kijken .. enkele recepten op papier die ik wel nog bewaar bv van een bananenbrood.... briefjes van een van mijn dochters.... mijn eigen 1e kookschrift uit 1964.. nu dus bijna 50 jaar oud!
Mijn kookboekjes die ik in die tijd moest aanschaffen voor school oa het welbekende Amsterdamse kookboek [16e druk] en het kookboek van de Amsterdamse kookboek 13e druk  [beiden van Wannee] die ik van mijn schoonmoeder kreeg.... moet van voor de oorlog zijn [1920- 1930] dit boekje kostte 7,90 gulden..  een kapitaal in die tijd!

Voor de rest komen al deze boeken uit de jaren 70 want daarna heb ik nooit meer een kookboek gekocht.

Ook vond ik mijn allereerste zelfgemaakte map met gemarmerd papier.... nu ben ik weer aan het boekbinden en dit is dus een verassing voor mezelf "goh ja dit heb ik toen [ jaren70] gemaakt.. nu zitten er nog kleine receptenboekjes in.

Alles bij elkaar toch nog een mooi collectie en herinneringen :-)
                                                                                                                                                                      

Het 2e gele boek is het oudste kookboek [jaren 20-30] dat ik heb.. de ander 3 komen uit de jaren 60 en het rechtse kookschriftje is van mij zelf, gemaakt in 1964-1965


 een pagina uit mijn kookschrifje


 De voorkant van mijn kookschrift






 Mijn eigen gemarmerde en "geboekbindde" map


2 opmerkingen:

  1. Heeerlijk om te zien Laura, veel herkenbare ruggetjes! Ik ben er ook zo een. Veel kookboeken terwijl koken zeker mijn hobby niet is... alsof het boek het vanzelf allemaal wel op tafel zal laten verschijnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, die Wannee heb ik ook, alleen een nieuwere uitgave!
    Dat kookschriftje van jezelf is wel gaaf! Mooi handschrift had/heb je, maar zou je nu nog iemand een menu van kipragout, kerrierijst met ballen en gevulde meloen voorzetten? ;-)
    Overigens kun je de rest van je kookboeken ook opruimen hoor, alles staat tegenwoordig op het wereldwijde web. Maarja, kan me voorstellen dat dat een stap te ver is.

    BeantwoordenVerwijderen