zondag 14 april 2013

14 Apr13 Beeld van Vandaag: Miao Fold Embrodery Workshop

Eindelijk was het gisteren dan zover.. een workshop bij Mieke Gorter... zij heeft vanaf 1997 reizen naar oa China gemaakt en zich verdiept in het textiel werk van oa de Miao en Dong in zuidwest China en lessen gevolgd bij Miss Li [zij staat op de flyer van het Kantmuseum in Horst waar nu een tentoonstelling "schitterend geplooid" is [zie ook mijn vorige blog bijdrage 12 april].

Eerst zijn we gaan oefenen met mooi effen en in vele kleuren origami papier: rechthoekige strookje knippen en deze vouwen tot driehoekjes en ze daarna in patroon vastplakken.. het geeft een mooie gelegenheid om de slag te pakken te krijgen.
Na een heerlijk lunch aan de gang met zijde.. want daarmee wordt deze prachtige kunstvorm gemaakt .
Mieke heeft een grote collectie van de traditionele materialen: geprepareerde zijde, zijdegaren, koord enz. en deelt dit onbaatzuchtig uit... we zijn allemaal behoorlijk verwend met prachtig materiaal en voorbeelden.
Verder hebben we genoten van alle achtergrond informatie die ze gegeven heeft en ze heeft allerlei kleding, werkmateriaal, tasjes, schoenen en nog veel meer laten zien.. allemaal meegenomen
[gekocht] van de lokale bevolking.

Ik heb diepe bewondering voor alle vlijtige kinder- en vrouwenhanden die deze kunstvorm nog steeds doen.. zo minuscuul klein en honderden driehoekjes in patroon op een stukje stof van 5x5cm...de strookjes zijde waar zij mee werken is vaak niet grotere dan 08x 1,5cm.. daar komt dan ook nog een zoompje in en wordt gevouwen... ik kan het niet... ik heb ze echt groter moeten maken!

De naam Fold Embrodery verwijst naar de dakpanlegging die zo dicht op het randje ligt dat er slechts 1mm afstand is.. de afstand van een draadje!
Voor meer info kijk op de site van Mieke Gorter en op haar blog miekegorter.blogspot.com.

Volgende week woensdag geeft ze een workshop Miao garenboekje maken.. ik heb ze gezien .. prachtig vouwwerk van papier van de moerbeiboom tot een boekje met wel 11 a 15 vakjes en uiteindelijk maar ong 1,5cm dik om daarin je borduurgaren/ draad en naald te bewaren.. ik moet nog even wachten want ik kan woensdag niet ;-(

Hier zie je mijn probeersels van deze workshop.


Rechts en in het midden is papierlegsel en linksonder het begin met en op zijde...

 
Met kader repen zoeken naar nieuwe mogelijkheden

 
Voorbeeld een oud garenboekje zoals die op de workshop gegeven gaat worden


Elk van deze 3 patroontjes is niet groter dan 4x4cm!!!


Mieke had een nieuwe collectie borduurgarens uit China ontvangen ;-))



Geen opmerkingen:

Een reactie posten