vrijdag 12 april 2013

12Apr13 Beeld van Vandaag: Miao Vouwwerk

Jaren geleden heb ik bij Ien Rappold een workshop Miao Vouw-werk gedaan.

De Miao's zijn een bergvolk in de driehoek van China, Vietnam en Laos en hebben een kleurrijke kledingtraditie.
Geen enkel stukje stof wordt weggegooid maar gevouwen tot nieuwe patronen.

Later heb ik het van papier weer geprobeerd en merkte dat ik essentiële informatie was kwijtgeraakt.. toch is het een mooi werkstuk geworden die uit laagjes is opgebouwd en waar ik nog steeds met plezier naar kijk.

Toen hoorde ik dat Mieke Gorter ook deze workshops geeft en zij woont vlakbij in Amstelveen en  morgen ga ik daar een workshop volgen.. en ik ben vol verwachting ;-)... woensdag 17 april geeft ze nog een workshop.. kijk op haar site en blog voor meer info

 http://www.miekegorter.nl/foldedembroidery.htm

Verder wil ik je wijzen op de tentoonstelling "Schitterend geplooid" in Museum de Kantfabriek in Horst met streekdrachten van de volken van Zuidwest-China met oa. Miao vouwwerk

 www. museumdekantfabriek.nl

Hieronder mijn Miao vouwwerk paneel van papier .. het fotograferen was moeilijk omdat het van glossypapier is gemaakt







Geen opmerkingen:

Een reactie posten