zaterdag 29 december 2012

29 Dec12  Creatief met je Kerstpakket Doos

Dit is de tijd van het jaar waarin vele kerstpakket worden ontvangen.... vaak hebben ze mooi gekleurde buitenkanten en meestal worden ze gewoon weggegooid.

Hier wil ik je een aantal ideeën aan de hand doen wat je er mee zou kunnen doen.. en dus ook met andere kartonnen dozen.
Ik geef geen foto-voorbeelden maar ik ga er vanuit dat je met deze ideeën  zelf iets kunt  doen.

Karton bestaat meestal uit 3 lagen:
- een toplaag... meestal bruin maar ook wel met decoratie papier
 - een "ribbel" laag
  - en een binnenlaag

 Afhankelijk van het doel waarvoor het gebruikt wordt is het het meer of minder dik.

Hier ga ik uit  van het kerstpakketdoos.

Alle onderdelen kunnen gebruikt worden.

-  een dik kartonnen boek: snij uit alle doos-onderdelen "pagina's" die je decoreert/ verft en samenbindt

-  de sliertenvulling:  je kan er geschept papier van maken [ kan je natuurlijk ook met de hele doos doen]

-  de decocatielaag:  scheur deze eraf.. je krijgt kleinere stukken die je kan gebruiken in je collagewerk al dan niet met gesso/ verf etc

- als het je lukt om grotere stukken eraf te trekken dan kan je dit gebruiken = bijsnijden om pagina's van te maken voor een boekje

 - plastic tape: als je dit eraf trekt komt een deel van de decoratielaag mee en kan je weer als "border" gebruiken rondom [of in ] je  collages

 - je hebt nu nog een ribbel- en onderlaag: dit kan gebruikt worden om stempels van te maken.. je hebt al het ribbel patroon maar je kan natuurlijk ook nog motieven ervan knippen

 - snij van deze ribbellaag covers op een boekjes formaat [2 delen] ... spuit of verf het met gekleurde acryl, met pagina's ertussen en met de japanse binding maak je er een boekje van

 -  als je de ribbel laag van de onderlaag scheurt hou je "structuuurpapier" over voor je schilder/ collagewerk

- tot slot kan je van de dan nog overgebleven papier  pagina' s/ vellen snijden, als je ze lang genoeg kan snijden dan kan je het dubbel vouwen  =  katernen voor een boekje en dan de open of de dichte kant gebruiken.. een kant is glad en de andere ruw

 Nou ik hoop dat ik je hiermee weer wat ideeën heb gegeven: laat je fantasie los en hergebruik je materiaal.als je zelf nog ideeën hebt zet hier dan als reactie erbij.



2 opmerkingen:

  1. Leuk idee om van het ribbel papier stempels te maken,was ikzelf nog niet op gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf! En ook ik vind het idee van de stempels superleuk, met name de suggestie om er andere motieven van te maken. Ik zie meteen al allerlei mozaiekachtige strukturen voor me, maar ook andere vrije vormen. Door ze op een stukje hout of MDF te plakken heb je dan meteen een stevige stempel.

    BeantwoordenVerwijderen