vrijdag 28 juni 2013

28Juni13 Beeld van vandaag: Bankjes buitenshuis

Heerlijk gelachen heb ik gisteren om de reacties op mijn thema openbare toiletten.. ik denk dat je hierover een boek zou kunnen schrijven en idd er zijn zo'n grote verschillen in landen en in Nederland is het bijna not done om ergens zomaar naar een toilet te kunnen gaan... zelfs in sommige treinen zijn ze niet meer aanwezig.

Het doet me denken aan de reclame slogan uit de vorige eeuw [!] "Koning Keizer Admiraal Popla kennen we allemaal".... toilet bezoek is nl iets dat iedereen doet op welke manier dan ook.. en is tegelijkertijd nog steeds een taboe... je praat er niet over en en toch hebben we allemaal zo onze herinneringen ;-))

Nu naar het volgende thema: Bankjes Buitenshuis.
Veel mensen hebben een bankje voor het huis staan...soms is het in het voortuintje [ en dan kan en mag je er niet zomaar op gaan zitten] maar als je geen tuintje hebt dan gewoon op de stoep voor het huis... zomaar even zitten  genieten van de avondzon... kindjes die nog spelen op de stoep... even bijkletsen met de buurman/vrouw...bankjes bij school wachtend op de kinderen.... in de stad waar toeristen even zitten bij te komen... mensen kijken, een boekje lezen... zonder dat je iets hoeft te "nuttigen"... en in de parken even genieten van natuurschoon.

Mijn vroegste herinnering is dat ik ergens op de Veluwe was.... een grote boerderij met een weelderig bloeiende  kruiden- en bloementuin en voor het huis een  bankje waarop een oudere vrouw met schort en een pannetje water aardappelen zat te schillen.. prachtig beeld toch ;-))

Alhoewel ik net begonnen ben met de thema map "bankjes" heb ik uit mijn archief toch al vele bankjes hierin kunnen plaatsen en laat er hier een aantal zien... ook hiervan ga ik een Pinterest bord maken waar meer foto;s op komen [ tzt]

Zelf heb ik het nooit een bankje voor het huis gezet alhoewel dat wel mogelijk zou zijn.... meestal ging ik in de deuropening zitten terwijl de kinderen buiten speelden.. maar aan de overkant staat wel een bankje waar de buurvrouw van 2hoog regelmatig op gaat zitten en vele buren even een praatje komen maken.

 stenen mozaiek bank bij school Hondecoeterstraat Amsterdam


Bovenste: bank met tafel bij een bedrijf
 onder : een romantisch zitje voor twee


 Multifuntionele bloembakken.. Nic. Maesstraat in Amsterdam nabij school


 Bankje bij een hotel.. Amsterdam

 Bankje in een  Amsterdam speeltuintje

 Bankje bij  gracht.. altijd onder de vogelpoep Amsterdam


 Bankjes bij een soort "brinkje" zomaar midden in de stad

 tsja dat kan dus ook gebeuren dat [ meestal andermans] fietsen aan jouw bankje worden vastgemaakt..
een oude schoolbank. wie heeft er niet op gezeten..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten