donderdag 6 september 2012

6 Sept12  Vakmanschap...Coupeuse

Maanden probeerde ik via internet fashion tijdschriften "te slijten" uit de jaren 80 en dat lukte niet.. maar zooooo zonde om weg te gooien.. tot ik in een droom wist dat het naar een modevakschool moest.. googlen en ik kwam op de site van Meester Coupeur opleiding hier in Amsterdam.. speciaal om mensen op te leiden tot coupeur/coupeuse.. bellen, een afspraak en ze hebben de tijdschriften opgehaald en waren er blij mee....de dag erna was er een open dag en daar ben ik gaan kijken... mensen en leerkrachten met de passie voor het [theater/textiel] vak, ondersteund door grote namen uit de mode en theater [oa Frans Molenaar].. maar ook het stadsdeel West in Amsterdam in een compleet modern ingericht oude school... ik sprak een leerling die pas een week bezig was ..ik zag haar werk en dacht dat ze nog nooit met een naaimachine had gewerkt.... met voorbeelden die ik me herinner uit een ver verleden en die ik zelfs mijn kleindochter heb laten doen... zij vertelde dat ze in een week en al meer geleerd had dan in alle jaren op het ROC.. er werden weer eisen gesteld... ik heb nog vele fashionboeken en die mogen ze allemaal hebben voor hun bibliotheek want ze zijn pas 2 jaar bezig en hebben behoefte aan oude fashionboeken als naslagwerk voor hun leerlingen.. het [textiel] vak doorgeven op welke manier dan ook dat is wat ik wil..zelf zal ik het niet meer doen, maar de leerkrachten met passie voor hun vak en jonge leerlingen die weer een VAK willen leren ja die geef ik graag mijn support..
Het hele proces om deze tijdschriften is met " toevalligheden" aan elkaar verbonden en dat vind ik mooi.

Het enige jammere hiervan is dat het een particuliere opleiding is en dus niet goedkoop..

deze studenten betalen per jaar het dubbele van wat een student aan de universiteit moet betalen!!!...

dit zet je dus wel aan het denken over hoe ons school- een leersysteem in elkaar zit...en dat je om een vak te leren er zoveel verschillen zijn..

van de leerlingen begreep ik dat bv het ROC nadruk legt op productie en creativiteit zonder op kwaliteit te letten.. jammer jammer jammer..
Het mooie is dat mensen uit de praktijk en bedrijfsleven tijd, geld en energie steken om het vakwerk en vakmanschap weer te onderwijzen.


 tijdschriften met naaipatronen van grote namen uit het modevak eind jaren 80 en hema breiboeken uit die tijd


was ik tijdschriften aan het opruimen kom ik dit artikel tegen uit het progammablad van 50 jaar  Nederlands Danstheater..


Basis patronen om mooi te leren naaien.. ooit ben ik ook zo begonnen... steeds maar weer net zo lang tot het " foutloos" is..de BASIS goed leren is zooo belangrijk!



De modern ingerichte naai- en snijlokaal


Het moet weer gewoon worden  dat je een VAK mag leren..


1 opmerking:

  1. Ooooh, modetijdschriften uit de jaren tachtig, daar had ik er wel wat voor mijn journal van willen verknippen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen