donderdag 27 september 2012

27 Sept12  Papierverwerk Techniek

Voor mijn collage werk wil ik mijn papier zo dun mogelijk maken.
 Soms worden er tranfers gemaakt maar dat vind ik voor mijn collage boek teveel en omslachtig werk.. maar sommige papiersoorten zijn best wel dik.. en dit heeft invloed op de dikte en zwaarte van boek als het vol is.
Ook heb ik geprobeerd om de afbeelding nat te maken en dan de achterkant eraf te halen.. dat vond ik ook geen succes.. deze "droge" methode werkt voor mij  het best.

De meest papier soorten kunnen "dunner" worden gemaakt.. daarvoor scheur je je afbeelding/ tekst ruim uit de pagina.. je krijgt dan een wit randje.. als je nu dit witte randje aan de achterkant los gaat trekken [pulken] dan trek je veel van de
achterkant mee en daardoor wordt je papier dunner.

Dit heeft zowel voor- als nadelen .. waarbij ik dus de voordelen zwaarder vind wegen dan de nadelen ;-)

Voordelen: je papier is dunner en dus minder zwaar uiteindelijk.. alle overbodige papier is weg....het ziet er mooier uit

Nadelen: papier is weerbarstig, heeft een loop richting en je moet steeds weer ervaren hoe dat bij je papier is terwijl je bezig bent.. soms gaat het makkelijk en de andere keer niet.. je afbeelding kan gaan scheuren.. dat geeft weer nieuwe mogelijkheden waar je van moet houden.. ik vind dat leuk.. het papier kan zo dun zijn dat je ook bij het plakken voorzichtig te werk moet gaan.. maar dan ziet het er ook prachtig uit!
Ik zelf besteedt aan dit "pulken" best wel veel tijd


 Zo ziet mijn vloer eruit na een middagje collage maken...dit zijn dus de achterkanten voor beeld en tekst!


Papier heeft een looprichting..dat merk je oa aan de "gladheid" van de scheur.. als het makkelijk scheur loop je met de richting mee..de rechter scheurkant is veel hoekiger

Geen opmerkingen:

Een reactie posten