maandag 24 september 2012

24Sept12  Het Stedelijk Museum in Amsterdam is weer open..

Na 8 jaar soebatten en verbouwen is eindelijk het Stedelijk Museum in Amsterdam weer open. Gisteren was de 1e dag voor het publiek en ik ben er naar toe geweest.

Het oude gedeelte is helemaal opgeknapt en er is een nieuw gedeelte als entree aangebouwd.. wij noemen het de badkuip... oud en nieuw aan elkaar.. sommige houden ervan, anderen niet...het is in iedere geval een mooie en ruime entree met restaurant en boek/souvenirwinkel...onder het nieuwe gedeelte is een nieuwe tentoonstellingsruimte bijgebouwd.. hier kom je via een hele lange roltrap.. het meest opmerkelijk vind ik dat je niemand meer hoort lopen.. geen geklikklak van hakjes.. stemmen worden gereduceerd en gelukkig ook dus het gegil van kinderen.. ik snap ouders niet die hun kinderen in publieke ruimtes zo laten schreeuwen en rennen..en het als speeltuin laten gebruiken... aan de akoestiek is dus veel aandacht besteedt.

Of ik verrast ben.. nee eigenlijk niet...mijn verwachtingen lagen hoger .. na 8 jaar verwacht je toch iets spectaculairs ;-)... ik denk dat ik het vooral van de nieuwe tijdelijke tentoonstellingen moet hebben, want wat er nu is heb ik al vele malen gezien.. [tikje blase misschien.. maar ja het ligt hier om de hoek en ik kwam er toch wel regelmatig].. en natuurlijk is het voor toeristen en anderen wel een prachtig museum.. en dat is het ook hoor ;-)

Hierbij een kleine impressie van de 1e dag na de opening.


 Spelen met je eigen silhouette in een ruimte met aan vierkanten bewegende video.


Kijkje vanuit het museum naar het Museumplein, ik heb nog geen idee wat dit zwarte gebouw tussen het museum en het plein  is.. vrachtliften?



De roltrap naar de ondergrondse tentoonstellingsruimte.



 In de gangen ondergronds valt veel te lezen..

 
Kijkje van bovenaf naar de entree ruimte / badkuip


Buitenterras / entree en Museumplein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten