maandag 4 november 2013

4Nov13 Beeld van vandaag: Verven met planten

In dit blog aandacht voor ondernemingen op het gebied van duurzaamheid.
Gisteren heb ik een workshop gedaan Verven met Planten, zonder chemische toevoegingen.
Ik kwam deze workshop tegen via de nieuwsbrief van www.stylink.nl  die vakinfo geeft over trends, opleidingen en marktontwikkelingen
Hierin stond bij workshops  www.textielfabrique.nl die workshops geven op het gebied van verven met planten en sashiko jeans repair, zowel in Rotterdam als Amsterdam en duurzame stoffen en breigarens verkoopt.
Amsterdam.. lekker dichtbij... een [regenachtige] zondagmiddag.. mooi dat wil ik wel weer eens doen.
Verven met planten heb ik al in de jaren 70 geleerd en veel gedaan... maar zoals zoveel zakt het weer weg.
Mooi is te zien dat er een hele nieuwe generatie is die al deze technieken weer willen leren.. ik was de enige  "oudere" ;-)
De winkel waar het gegeven wordt ligt in Amsterdam west.. daar schijnt een grote moestuin te liggen binnen een woonblok en de moestuinwinkel  Access to tools verkoopt de producten.
Zij hebben een mooie slogan : I can change the world with my two hands.

Een fijne workshop waar voor mij weer even basiskennis werd opgehaald, je materiaal ligt in je omgeving, nieuwe info gekregen en veel heb kunnen uitproberen.
Er is gewerkt met oa rode uien schillen, granaatappel, kurkuma, alcanet en avocado. 
Hier mijn geverfde lapjes en garen/wol











1 opmerking:

  1. In het Openluchtmuseum in Arnhem verven ze elk jaar de wol van de schapen met plantenverf. En in de winter leren kinderen weer breien met deze gekleurde wol en van die lapjes wordt uiteindelijk een deken gemaakt.
    De wolverfsters daar zijn juist wel weer "ouder".
    Misschien moeten ze eens kruisbestuiven :-)

    BeantwoordenVerwijderen