woensdag 18 september 2013

18sept13 Een warme col breien...

De winter komt er aan..... er liggen wat bolletjes wol.. een warme col zou fijn zijn...

Neem wol die geschikt voor naalden no7, of doe zoals ik hier voeg 2 soorten garen tot deze dikte.
Ik heb bruin grof getwijnde wol en een fijnere krinkel draad [ook bruin] samengevoegd.

De hoeveelheid is een beetje afhankelijk van hoe lang je de col wilt hebben... vanaf ong 25cm kan je er al een col maken, anderhalve tot 2 bollen moet genoeg zin.
Ik had me voorgenomen om zolang te breien tot een van de garens op is.

Ik heb 96 steken opgezet en steeds 4 recht en 4 averecht gebreid... hierdoor valt je col ruim uit.
Zet minder steken op als je een strakke col wilt.
Mijn col is 40cm lang geworden, toen was een soort garen op.... hecht af en naai de 2 zijkanten aan elkaar.
Natuurlijk kan je ook op een rondbreinnaald of op 4 naalden een col maken.

Deze lengte [en breedte] maakt dat je de col ook over je hoofd kan doen of iets lager trekken als "schoudermanteltje" en toch de warmte rondom je nek houdt.
Het fotograferen is grijzer uitgevallen dan de werkelijk bruine kleur.


Dit was de voorraad die ik had... te weinig voor een ding maar samen genoeg voor een col.
De krinkelwol [de 3bollen] is op en van de bruine wol is nog een restantje over.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten