donderdag 12 september 2013

12sept13 Beeld van vandaag: Ontdek je stad.... Cornelis Troost straat   dl4

In het kader van de vorige 3 blogs ben ik gisteren zelf in een straat geweest die ik niet kende.. ik loop wel rond in die buurt maar deze straat kende ik niet.
Cornelis Troost [1696-1750] was een schilder die geboren en [bijna] zijn hele leven in Amsterdam bleef.
Alhoewel hij leefde in de "Pruikentijd" had hij een eigen satirische kijk op het leven in huiskamers en straat.
Zijn schilderijen zijn vaak frivool en speels.. ik vind het leuk om ze te zien [ bron = natuurlijk internet]
De straat is niet zo heel lang, aan de even kant tot no 66 en aan de oneven kant tot no 87, onderbroken door een zijstraat [Dusartstraat] met een klein pleintje en uitkomend op het Cornelis Troostplein.
Een typische Amsterdamse straat met etagewoningen, bomen, eenrichtingsverkeer en vele fietsen op de stoep.

 Winkels zijn er niet, wel een paar bedrijven, slechts 1 is duidelijk aanwezig [scooterservice]
 
 In het begin van de straat ligt een opvanghotel.

Er is nog een kinderdagverblijf, 2 cafés en een restaurantje.

Bij een van de café's was ik foto's aan het maken toen de eigenaar kwam vragen wat ik aan het doen was... dat gebeurd mij ook heel vaak: door foto's te maken komen mensen aan mij vragen wat ik aan het doen ben ;-)
Het bleek dat deze eigenaar net met het stadsdeel overhoop had gelegen over de bloembakken rondom de bomen die hij mooier had gemaakt en lampionen die niet van boom tot boom mochten..
Hoezoo de mensen uit de buurt zelf laten aangeven en doen hoe ze de buurt willen indelen en inspraak geven.. het buurtgevoel versterken wordt hierdoor weer lekker de grond ingestampt.
Hij liet mij een petitie zien met  4 pagina;s ondertekeningen van mensen uit de buurt die niet willen dat de gemeente dit sfeervolle pleintje teniet doet.
Hij zorgde er zelf dat de doorloop niet gehinderd werd.



Verder kwam ik nog wat "stille" berichtjes tegen .....

Irritatie in de fietsenrekken.
een oude "bakfiets"
De grootste irritatie en waarschijnlijk niet alleen in Amsterdam: Fietsers/scooters die op de stoep fietsen/rijden
Nog zo'n irritatie.. gelukkig wordt het minder maar ochwee als je een bloemperkje voor je raam hebt.. ik snap nog steeds niet dat mensen dit toelaten.. laat je hond in je eigen tuintje uit en neem een poepzakje mee!
spreekt voor zich
Fietsers, afval, honden, grafitti het blijft moeilijk om samen te even en een beetje respect voor andermans spullen te hebben... soms denk zou jij het leuk vinden als jouw deur wordt volgespoten, een hond in jouw tuin poept of dat je deur niet meer uit durft zonder links of recht te kijken of er niet iemand komt aangesjeesd???

yeah right.. in een 19e eeuwse Amsterdamse wijk....nou dan moet het hele pand toch echt geheel super gerenoveerd zijn..

Mooie portieken zijn er ook.
De straat vanaf de ander kant gezien... een "stille straat""  en toch zoveel te zien.
Al met al dus weer een interessant half uurtje ;-)
Laat je het me weten als je zelf een ontdekkingstocht in je stad hebt gedaan?
Wordt vervolgt.










1 opmerking:

  1. Was hier weer even bij je op bezoek in Amsterdam Laura. Wat een genot om met je mee te kijken... Mijn fiets staat al klaar om uithoeken en binnenplekken van Hillegom te gaan ontdekken. Ik heb al een mooie gevonden maar ik vergeet dat altijd te fotograferen. Komt nog wel.

    BeantwoordenVerwijderen