zondag 15 september 2013

15sept13 Beeld van vandaag: Ontdek je stad en land [ 5r en laatste deel}

Elk idee van de voorgaande delen kan je gebruiken om je land te ontdekken.
Maak een A-Z lijstje met steden/dorpen en/of streken.. zoek daarin dan weer A-Z straten en ga er heen.
Zelfs al zou je het allemaal niet in het echt doen dan is het maken en ontdekken van de lijstjes een ontdekking op zich..zowel op aardrijkskundig-, geschiedkundig als cultureel/ kunstzinnig gebied.. vraag je af waar alle namen vandaan komen of betekenen.
Je kan het omzetten tot kleinere projecten om kinderen/groepen iets over hun wijk, stad, dorp, streek, land en cultuur te leren.

Het laatste dat ik hierin geef is:
- als ik een toerist in jouw stad/dorp/streek zou zijn, wat moet ik dan beslist gaan bekijken [niet toeristisch/bekende musea]] of waar zou jij mij mee naar toe nemen als ik in jouw stad/dorp/streek zou zijn?
-waar loop je als bezoeker/toerist langs en zie je niet
-welke plek is voor jou belangrijk,
-wat is bijzonder aan je stad/dorp/streek

Hier een paar van mijn plekjes.


Het Vondelpark is natuurlijk bekend maar weinig toeristen lopen tot het einde van het park, daar ligt wat ik het "wilgenlaantje" noem, een oase van rust vlak bij huis. Je ziet hier de seizoenen langzaam veranderen.


Een kunstwerk op de Oosterdokkade

Een gevel op de hoek van de Vijzelstraat.. steeds weer als ik er langs kom verbaas ik me, zoveel reclame in een bord.


2 muurschilderingen naast elkaar op de kop van de Zeedijk.. een straat vol toeristen maar iedereen loopt er gewoon langs en ziet het niet
Het schip is nog wel te begrijpen maar "de kapel" zal onleesbaar/ onbegrijpbaar zijn voor de meesten.

En zo zou ik er nog wel een paar kunnen noemen, bv een kunstwerk op de plaats van de oude gevangenis bij het Max  Euwe plein, een binnentuin op Kattenburg, het monument in de Bijlmer na het vliegongeluk, het terrein van "mediamatic"

 Als je dit blog volgt zal je zeker een aantal van deze zijn tegengekomen.
 Ik hoop dat deze serie je inspiratie heeft gegeven om op welke manier dan ook je stad en land te ontdekken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten