woensdag 3 juli 2013

beeld van vandaag

3juli13 Beeld van vandaag: Associatief waarnemen.. een ketting van inspiratie

Als ik ga wandelen zonder doel dan kijk ik heel anders dan als er wel een doel is bv boodschappen of naar mijn werk gaan.
Het betekent niet dat als ik wel een doel heb ik niet waarneem, maar sla het op om later op mijn gemak te bekijken bv als ik iets zie vanuit tram of bus.

Een voorbeeld hoe het van de week ongeveer ging [gebaseerd op jarenlang ervaring dingen waar te nemen en te fotograferen]:
ik zie een aparte brievenbus... zie er meer... zie bankjes bij huizen en de grote verschillen... er staat een fiets aan een bank... dus fietsen zien.... fietsen hebben "dekjes" in vele vormen.....hebben verschillende fietsbellen....fietskettingen.... staan tegen een huis... met aparte deuren... met huisnummers...een afvalbak en meer..... een kunstwerk op de kunstroute ArtZuid met afvalbakken...kom op een speelterrein en zie een oude hinkelbaan... meerdere speeldingen.....
van het een in het andere komen...loop een station in.. zie vele camerabeelden [ he van de week een share gedaan met feesthoedjes op publieke camera's]....even zwaaien .. zouden ze me zien???....och jammer mijn fotogeheugen is vol..... terug naar huis

En zo gaat het op mijn "zwerftochten".. van het een in het ander.... waarnemingen volgend zonder "willen"... ieder keer iets anders... soms een tijdje hetzelfde en dan weer een ander thema.... en ook doe ik het alleen....en ook niet altijd ;-)

Deze dingen heb ik op de computer staan en ben ze nu bij elkaar in thema's aan het plaatsen.. veel werk ... leuk om weer te herinneren....en overzichtelijker.
Creatief op een andere manier ...

Creatieve tip voor een groepje kinderen:
geef ze een camera mee [alleen of per 2]... vraag ze om een half uur door de wijk te lopen en daar te fotograferen [max 25 foto's].... terug komen en samen op de computer zetten... welke dingen zijn er gezien... wat valt op, ook tussen elkaar... bv de een kiest voor natuur de ander voor iets anders ...wat kan je bij elkaar zetten...teken een van de dingen na.... maak een collage....verzin een verhaal....[ps er mag veel gefotografeerd worden maar vertel ze wel dat er privacy bestaat].













Geen opmerkingen:

Een reactie posten