zondag 24 februari 2013

24Febr13 Beeld van vandaag: Van Eesteren museum/ kunstenaars-uitje

Van de week ben ik naar het van Eesteren museum aan de Burg. van de Vlugtlaan hier in Amsterdam geweest.
Grote billboards in de stad maakten mij opmerkzaam op dit voor mij onbekend museum
.
Het is een piepklein museum in een oud schoolgebouw in Amsterdam West en omvat slechts een klaslokaal.. de rest van de ruimtes zijn verhuurd aan kunstenaars.

In de jaren 20 moest Amsterdam flink gaan uitbreiden om haar inwoners aan een fatsoenlijke woonruimte te helpen...ik heb er met veel genoegen rondgekeken en gelezen.. zoveel herkenbaars aan een voor mij al weer vervlogen tijd.

 In die tijd kwam het gegeven op dat de mensen moesten worden opgevoed tot "goed wonen en opvoeden"...vele boeken/ tijdschriften op het gebied van [goed en verantwoord] wonen en opvoeden vinden hun oorsprong in deze tijd.

Daarnaast hebben ze nog een "buitenmuseum" in de wijk met een compleet jaren 50 ingericht huis.

Een mooi en duidelijk ingericht museum die de ontwikkeling van de westelijk tuinsteden van Amsterdam weergeeft.. voor mij niet geheel onbekend omdat familie, vrienden en ik in deze wijk hebben gewoond.




  verdwijnende wijken in Amsterdam West

 heerlijk nostalgische boeken ;-))

 een klein zithoekje.. voor meer inrichting is er in de wijk een huis ingericht





Geen opmerkingen:

Een reactie posten