vrijdag 14 februari 2014

14 Febr14 Quotes over Dromen

Met het opruimen kwam ik een aantal Quotes over dromen tegen onder de noemen "dromen.. er is heel wat over gezegd en geschreven..."

- Het gebeurt me weleens dat ik huilend in slaap val, maar in mijn dromen komen de bekoorlijkste beelden me dan opvrolijken en dan sta ik weer fris en blij op [Goethe]

- Ik heb het belangrijkste besluit ooit door een mens gedaan genomen: een steen door de ruit te slaan van mijn dromen [Hans Lodeizen/ gedichten 1948]

- Het leven is een droom, maar dromen is geen leven [ Constantijn Huygens]

- In onze dromen verbruiken wij te veel kunstenaarsschap - en daarom zijn we er overdag arm aan [Friedrich Nietzsche]

- Het enige verschil tussen wijzen en dwazen is dat wijzen s'nachts dromen en dwazen overdag EN s'nachts [Melchior de Santa Cruz]

- Wie verschil maakt tussen droom en werkelijkheid is nog niet voldoende wakker geworden [Jean de Boisson]

- Noem U niet arm omdat uw dromen niet in vervulling zijn gegaan, werkelijk arm is slechts hij die nooit gedroomd heeft [Marie von Ebner-Eschenbach]

-Alleen in de werkelijk leven - wie van ons hield dat op den duur uit? [ Otto Weiss]

- Hoe vele van onze dagdromen zouden in nachtmerries omslaan als er gevaar bestond dat zij werkelijkheid zouden worden. [Logan Pearsal Smith]

- Als een handwerksman er zeker van was elke nacht twaalf uur te dromen dat hij koning was, geloof ik dat hij bijna even gelukkig zou zijn als een koning die elke nacht twaalf uur droomde dat hij een handwerksman was [Blaise Pascal]

-Ik houd meer van de droom dan van de illusie: in de droom weet men dat men zijn ogen heeft gesloten, in de illusie meent men dat men ze open houdt [ Comptesse Diana]

-Men kan evengoed dromen zonder slapen als slapen zonder dromen [Georg Christoph Lichtenberg]

-Dromen zijn kind'ren van een spelend brein. Verwekt door niets dan ijle fantasie: Wier wezen even licht is als de lucht, en ongeslager dan de wind William Shakespeare]

-Wie in een zilveren bed slaapt, heeft gouden dromen [ Duits spreekwoord]

- Ik, Chuang Tzu, droomde dat ik een vlinder was die gelukkig heen en weer vloog....plotseling werd ik wakker en was ik ChuangTzu. Nu dan: droomde ChuangTzu dat hij een vlinder was, of droomde de vlinder dat hij ChuangTzu was? [ ChuangTzu, 3e eeuw v.Chr]

-Sommige van ons leven langer en rijker dan hun buren: als ze liggen te slapen blijven ze toch actief. Onder de rijkdom aan herinneringen komt de oogst van hun dromen beslist niet op de 2e plaats [Robert Louis Stevenson, schrijver van oa dr Jekyll and Mr Hyde, die veel inspiratie ontleende aan zijn dromen]

-Ik geloof dromen eerder dan statistieken [ William Saroyan]

-Hoe kleier het hoofd, hoe groter de droom [Austin O'Malley]

- Spreuken: Dromen zijn bedrog.... iemand uit zijn droom helpen... een droom van een auto



Geen opmerkingen:

Een reactie posten