zondag 13 oktober 2013

13okt13 Beeld van vandaag: Ik was hier om...... tiktak...

Alhoewel klokken langzaam uit het straatbeeld aan het verdwijnen zijn zie je ze toch nog wel oa. in torenklokken en op digitale wijze.

De tijd staat stil... de tijd vliegt.. herinneringen aan de grote hangende tik tak-klok  van mijn grootouders en het geluid in mijn  ouderlijk huis bij het waken bij een zieke.. me verwonderen dat anderen hun tiktak klok verwijderen uit de slaapkamer, steeds maar weer op de klok kijken, deadlines en tijdsdruk in je werk,  binnen een tijdsspanne van... kan er veel weinig gebeuren, met /op de klok leven, me ergeren als anderen niet  "op tijd komen"... maar als ik te laat ben is ik de trein weg, de tijd aan jezelf hebben, tijd aan anderen geven...tijdverlies, over tijd, tijdloos, tijdsbesparing, tijdsgeest, tijdgebrek, op zijn tijd, als er de tijd voor iets, iets heeft tijd nodig...tijd in overvloed..er schieten je vast wel nog meer te binnen..en bij al deze woorden krijg je een herinnering of associatie...tijd = geld.. iets "kost" tijd.. raar eigenlijk = "tijd" te koop???

Nog geen 500 jaar geleden kende men niet eens "de klok" [wel tijd] .. en leefde in het ritme van seizoenen en dag/ nacht.
Nu hebben we in bijna elke kamer er wel een staan, of aan onze arm en op je telefoon.
We kunnen niet meer zonder de tijd en klokken.. hoe zou het zijn als dat er niet meer zou zijn.. onvoorspelbaar vind ik dat.
De meeste klokken zijn rond maar kennen een divers cijfer typografie, de digitale klok is meestal rechthoekig.
De ronde zwart witte klok wordt  "Bahnhof klok" genoemd, we kennen een koekoeksklok, de Big Ben in Londen.
Ze zijn er in alle uitvoerigen en materialen, van plastic tot en met bewerkt met edelstenen en goud, gebaseerd op oude modellen of hypermodern.


Van de zomer heb ik vele klokken gefotografeerd en er over nagedacht, hier een aantal en meer op mijn Pinteret pagina [Clocks]

Om de een of ander reden werd dit blog geweigerd en verwijderd toen ik het wilde publiceren en moest ik het helemaal overnieuw maken.. dat kostte dus veel tijd.. gelukkig is het een zeer regenachtige zondagmorgen...nou ja nu is het alweer middag....

Journal idee:
- hoe denk jij over tijd, hoe ervaar je het,
- heb je herinneringen aan wanneer tijd van betekenis was,
- heelt tijd wonden?,
- hoeveel klokken heb je, zijn horloges belangrijk voor je...
- heb je weleens "geen tijd.."?...
- voor wat zou je meer tijd willen hebben...
- teken de klokken/ horloges van je omgeving
- schrijf er gewoon eens over, probeer eens een dag zonder tijd en klok te leven.. dus opstaan als je wakker wordt en je ritme aanpassen aan dag/nacht..draai je klokken om en doe je horloge af.

 Klok gemaakt van oude ijzeren cijfer platen

 Klok met tekst

 Digitale tijd bij busstation

 De klok van het Beursgebouw in Amsterdam

 Klok van DE koffeshop in Amsterdam

 Trein klok

 Deze klok staat al tijden stil....

 Bahnhof klok

 Ook op het strand wilt men de tijd weten ivm met het getij...

 Torenklok

 Rijkversierde koekoeksklok in Spoorwegmuseum Utrecht









Geen opmerkingen:

Een reactie posten