woensdag 9 oktober 2013

9okt13 Beeld van vandaag: Less is more.. of is less boring..

Gisteren had ik een boekje in handen van het Stedelijk museum Eerste hulp bij Design om te kijken of ik het weg zou doen of bewaren, een boekje voor kinderen om iets te leren over design in het museum.
Altijd leuk om te zien of zoiets dat jaren geleden gekocht is nog iets leuks in petto heeft.
Pas geleden heb ik iets nagekeken over de Memphis design en Alchimia stroming en die kwam ik weer tegen... een stroming en denkwijze die ik bijzonder waardeer....
Nog leuker was het om de termen Less = more.. en  Less = not more, less is a bore...tegen te komen en daar heb ik op internet meer over opgezocht.

Less is more is een uitspraak die je tegenwoordig te pas en te onpas te horen en te zien krijgt en die je op allerlei terreinen van het leven zou moeten / kunnen toepassen of als doel na te streven... lijkt op "als je veel hebt dan is dat niet goed.."
Zelf heb ik een beetje moeite met quotes die [bijna] altijd als "waarheid" wordt gegeven of geciteerd.
Een quote is [denk ik] een stelling waar je over nadenkt en nagaat of je dat ook vind en waarom je dat dan vind.

Less is more is een uitspraak van Ludwig Mies Van der Rohe... een Duits / Amerikaanse architect [1886-1969] die de vorm tot het minimum terugbracht, die wel qua verhoudingen en materiaal perfect moest zijn.
Dit leidde wel tot verantwoorde ontwerpen maar niet altijd tot tevredenheid van de opdrachtgevers, zijn gebouwen vertoonde vaak grote [leef] gebreken als lekkage enz.

Less is not more, less is a bore... is een uitspraak van de ontwerper Robert Venturi.
Dit komt meer in mijn richting als  "weinig" niet meer leidt tot nieuwsgierigheid en uitdaging...
Voor beide uitspraken denk ik EN/EN en niet OF/OF.

Een ander quote die hier op lijkt is die van R.Lee Ermey :"I hate to hear a less is more, it's a crock of crap" [hij heeft trouwens nog meer nadenketjes!]

In het boekje kwam ik een tekst tegen van James Twitchell [ professor Engels en marketing]:
"We kopen spullen, we houden ervan spullen uit te wisselen. We stelen spullen. We doneren spullen. We leven door spullen. We noemen deze spullen goederen... niet slechteren .." en hier moest ik zelf toch wel om lachen ;-)..

Al met al dus een geweldige ervaring en beleving om een boekje nog eens door te kijken.
Uiteindelijk haal ik het uit elkaar.. alle pagina achterkanten zijn blanco dus ik kan er een of meer boekjes van maken en wel zodanig dat de tekst toch nog weer te zien zal zijn dmv vouwen.. ach ik heb er zin in.. en andere onderdelen zullen vast in een collage of journal terecht komen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten