maandag 5 augustus 2013

5aug13 Beeld van vandaag: Een "kittig" treintje

De afgelopen weken ben ik erg veel met de trein op en neer geweest van Amsterdam naar Limburg.
Ik zal hier maar niet alle ellende vertellen... maar van de 10x is het NS slechts 2x gelukt om mij in de vastgestelde tijd van 2,5 uur op de plaats van bestemming te brengen, met uitschieters tot 5,5 uur.

Gisteren mocht ik weer eens plaats nemen in een "hondenkop".. dit soort treinen wordt meestal alleen gebruikt voor korte afstanden tot ong. een half uur, maar mijn afstand zou 1.5 uur zijn., want er zou dit keer geen rechtstreekse trein gaan, dus halverwege overstappen.

Vergeten was ik hoe "kittig" dit treintje is.....de coupe was bijna leeg en de trein trok er lekker aan en voerde me terug naar de jaren ver voor de eeuwwisseling toen reizen nog een avontuur was, maar in ieder geval wel altijd op tijd reden... en ik moet zeggen dat ik genoot om de trekkracht van dit treintje te horen en ze deed er net zo snel over als haar "jongere broer" alsof ze wilde zeggen  "ik ben dan wel oud maar ik kan nog best mee"....ze heeft je het gevoel van verwachting "ik breng je elk minuut dichter bij je doel"... een typisch geluidje en de raampjes kunnen nog open...

Nu is reizen ook ook een avontuur, ik zag bv een berichtje dat je tot 10 weken van te voren je treinreis moet gaan plannen en op de dag zelf [en dagen ervoor] toch nog even moest checken of er geen veranderingen waren via een  "App" alsof iedereen een smartphone/internet heeft.

Hoe anders was het 2e gedeelte van de reis [ 20 min, overstap/wachttijd] in haar jongere broer.. och ja hij reed lekker door behalve dan dat de trein te kort was [tropenrooster met dito te korte treinstellen!!??] en we hutje mutje op elkaar zaten op deze hete dag met brallende kerels in de stiltecoupe die er maling aan hadden dat ze in een stiltecoupe zaten...hoe moeilijk is het voor mensen om een half uur hun mond dicht te houden.... ik was blij dat ik de trein uit mocht.. en hou het beeld van de 1e gedeelte maar vast..




1 opmerking:

  1. Heeft gelukkig ook nog wat nostalgie opgeleverd Dit kittige treintje. Ja niet alle vernieuwing is een verbetering.

    BeantwoordenVerwijderen