dinsdag 26 maart 2013

26Mrt13 Beeld van vandaag :  Stokhaken

In de bibliotheek vond ik het boekje Stokhaken van Teuni Levering en  Riek Siertsema.
Stokbreien ken ik wel maar haken nog niet en ik dacht dat het gewoon met dikke haaknaalden was. Deze techniek is iets anders.

Toer 1: Zet een ketting op van lossen deelbaar door 5, ik nam 75 lossen..
Toer 2 daarop zette ik een toer van 75 vasten voor de stevigheid...
Toer 3: keer met 1losse, steek in de 2e steek en zet de lus op een hele dikke breinaald.. doe dit 75 keer tot het eind.. je hebt nu 75 lussen op de dikke naald
Toer 4: neem met je haaknaald 5 lussen op en haak 5 halve vasten in deze lussen [worden dus samen gehaakt]
Toer 5: herhaal toer 3 en 4

Je kunt dit ook in het rond doen en andere steken in je haakwerk toepassen.. je krijgt een gedraaide steekpatroon.
Hoe dikker je stok [naald] hoe groter je steek/patroon wordt en kan dus lekker opschieten, er gaat vrij veel garen in zitten!
Ik had nog 3 bollen grijze wol en daarvan heb ik dit kleedje gemaakt... groot genoeg om er kussenovertrek van te maken.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten