donderdag 15 januari 2015

15jan15 Beeld van vandaag: Artwork the Darkness and the Blood .... of het verdriet in de wereld

Ook aan mij gaat het verdriet van wereld nu niet zomaar voorbij.
Het is een complexe wereld met grote tegenstellingen, meningen en overtuigingen.
Gisteren maakte ik dit werk die vol symboliek zit.

Zwart: het patroon op het handwerkte papier liet zich niet sturen en het laat de grilligheid van de donkerte zien en staat voor het kwaad van de mensheid zoals die ervaren kan worden vanuit de verhalen uit de mythologische wereld, in de verhalen van Tolkien of Harry Potter ... ongrijpbaar en heeft zijn eigen beweging.
Het Rood staat voor al het bloed [en de tranen] die hierdoor [het zwart] of als gevolg daarvan vergoten is en wordt.
Het is gemaakt van zelfgemaakt "viltstift-inkt".
Tussendoor zit het Wit: als symbool van hoop, liefde en vertrouwen ... want zonder dat zal alles zwart worden.
Den Boeken staan voor "kennis=macht" ... maar in dit geval wordt de opgedane kennis uit boeken [macht] misbruikt om anderen te knechten, manipuleren, overheersen, uitbuiten, onderdrukken en wat al niet meer.
Ik heb de boeken "in de ban gedaan" ... hun slagschaduw door het Licht staat voor het misbruik uit de boeken.

Voor mij staat dit werk voor datgene wat de ene mens de andere aandoet als gevolg van religie, politiek, overtuigingen en ideologieën.
En toch ook weer voor het vertrouwen dat misschien ooit de mensheid tot bezinning komt.


    





1 opmerking:

  1. Wat een indringend werkstuk. Het raakt me diep, ondanks de zware indringende gelaagdheid, voel ik ook hoop in de schoonheid van het uiteindelijke schilderij.

    BeantwoordenVerwijderen