woensdag 22 oktober 2014

22Okt14 Beeld van vandaag: Home grow bio paper and ink

Gisteren was ik in het Waaggebouw in Amsterdam voor een workshop Home grow bio paper and ink.
Het Waaggebouw huisvest het Institute for art, science and technology, [zie ook de tags: waag, zigzag], die onnoemlijk veel activiteiten organiseren voor volwassenen, studenten en kinderen op het gebied van kunst, wetenschap en technologie.
Wat mij aansprak van deze workshop was het zelf thuis leren maken van papier en inkt uit micro-organismen.
Geen idee wat ik kon verwachten, maar uiteindelijk werd het "laboratorium werk" compleet met witte jas ;-)
Na een introductie door Federico Muffito [papier], Ingrid Nijhoff [inkt] en Naja Ankarfeldt [art toepassing] mochten we zelf aan de slag.

Ik koos voor het maken van papier thuis: het mengen van ingrediënten als thee, suiker, azijn en glycerine, samen met een al van te voren gemaakt stukje cellulose-kweek staat het nu bij hun in de warmte-box en mag ik het volgende week ophalen.
Als het goed is heb ik dan mijn eigen stukje kweek waarbij ik zelf aan de slag kan.
Ik denk dat als ik zelf mijn thee zo had laten staan ik het weggegooid zou hebben omdat ik zou denken dat het beschimmeld/rot zou zijn.

Bij de 2e tafel heb ik een stukje kweek geknipt, onder de pers gelegd waardoor het heel dun was.
Anderen hadden er al mee gestreken, in de magnetron gelegd en andere experimenten mee gedaan.
Omdat het al laat was heb ik het nog vrij nat mee naar huis genomen en toen ik het los wilde peuteren van het bakpapier  frommelde het in elkaar en ontstond dit wezentje.
Het is dus gemaakt van bovengenoemde ingrediënten.
In principe zou ik dit stukje weer in een thee-mengsel kunnen leggen en dan zou het weer gaan groeien en je zou het dus zelfs nog kunnen eten.

Aan de inkt ben ik niet toegekomen.
Op deze manier is natuur- en scheikunde, technologie en wetenschap dus leuk.... ik was trouwens de enige "oudere" tussen allemaal jonge studenten.
Hier een paar foto's.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten