donderdag 25 september 2014

24sept14 Beeld van vandaag: Is er dan niets meer heilig....

Afgelopen week liep ik langs de Jacob Obrechtkerk in Amsterdam en zag een kapot heiligenbeeld voor de kerk.... toen ik dichterbij kwam, kwam net een filmcrew uit de kerk en werd er geoefend voor een nieuwe filmshot...  er werden heiligenbeelden kapot gegooid en ik vroeg natuurlijk waarvoor... het zijn de opnames voor een nieuwe film  over de Beeldenstorm a la nu.... ik ben blijven kijken.. altijd leuk om te zien hoe een film tot stand komt.. hoe er gewacht moet worden tot een vliegtuig/ brommer of auto voorbij is...  eerst geoefend hoe er gegeooid gaat worden en allerlei omgevings-obstakels door crewmedewerkers moeten worden weggehaald omdat men die niet op het beeld wilt hebben.
Na de shoot lag het plein dus vol met kapotte beelden die opgeruimd moesten worden en wij, toekijkers, mochten stukjes meenemen .. en dat heb ik dus gedaan... een is al in een werkstuk verwerkt .
De tekst "is er dan niets meer heilig..." is de tekst die een vrouw zei binnen de filmshot.
Ik kan niet anders zeggen dat het me toch iets deed toen ik zag dat de beelden kapot werden gegooid... beelden van verwoeste heiligdommen in de wereld van de laatste jaren kwamen boven... och ja dit is een film ... maar toch....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten