woensdag 13 augustus 2014

13aug14 Beeld van vandaag: een Baktus Breien...


Ik had er nog nooit van gehoord maar pas geleden hoorde ik deze term en na zoekwerk kwam ik er achter... een Baktus is een langwerpige driekantige sjaal die gebreid word met een vooraf bepaalde hoeveelheid wol of bollen... je weegt dat ....je begint met een klein aantal steken bv 4 en meerdert elke 2 naald aan een kant een steek... net zolang tot je op de helft van je hoeveelheid wol bent en dan ga je weer minderen ... als het goed is hou je dus geen restjes wol over... wel zo handig ;-).

Je kan elk soort wol, steek en patroon hiervoor gebruiken en de variaties zijn dus ontelbaar.

Ik heb hele mooie Italiaanse Merinowol liggen, een paar jaar geleden in Venetië gekocht, en ideaal om er een mooie sjaal van te maken.

Ik heb gekozen voor een eenvoudig ajourpatroon die aan meer- /minderkant asymetrisch is.
Het patroon komt uit een klein Burda breipatroon boekje uit 2007 en wordt gebreid op een rondbreipen no4
Ik ben nu op de helft [ong. 85cm met 155 steken] en ben nu op de terugweg.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten